De theorie vertalen naar de praktijk

Ik ben Anouk, 24 jaar en sinds kort getrouwd met Quint. Ik ben in 2020 afgestudeerd aan de Universiteit Leiden, master Forensische Gezinspedagogiek.

Wat wil ik later worden?

Ik wist vroeger niet goed wat ik later wilde worden. Toen het moment naderde waarop ik een studiekeuze moest maken, wist ik dan ook niet waar ik moest beginnen met zoeken. Wel bleek al snel dat mijn keuzes richting een zorg gerelateerde studie neigden. Uiteindelijk is dat de studie Pedagogische Wetenschappen geworden en daarna de master Forensische Gezinspedagogiek. Mijn hele studie vond ik interessant en ik heb gedurende mijn vier studiejaren dan ook geen enkele toets hoeven te herkansen. Ik ben met een acht gemiddeld afgestudeerd, maar wat kun je dan eigenlijk in de praktijk? Die vraag heeft heel wat keren door mijn hoofd gespookt.

”Pas toen ik eenmaal begonnen was, realiseerde ik me hoe groot de uitdaging daadwerkelijk was.”

Stage

Om daar achter te komen wilde ik graag stage lopen. Tijdens de laatste zes maanden van mijn studie kwam dan eindelijk dat moment. Ik heb gesolliciteerd bij de JeugdzorgPlus-instelling Horizon Antonius. Tijdens mijn sollicitatiegesprek voelde ik mij onzeker, omdat ik de vragen niet direct kon beantwoorden vanuit de theorie. Dezelfde dag nog kreeg ik het verlossende telefoontje: ‘We denken dat het wel een uitdaging voor je gaat worden, maar we willen je hier graag in helpen’. Yes! Pas toen ik eenmaal begonnen was, realiseerde ik me hoe groot de uitdaging daadwerkelijk was. Werken met jongeren tussen de 12 en 18 jaar met ernstige gedragsproblemen die middels een gesloten machtiging uit huis zijn geplaatst, dat was heel wat anders dan het typen van verslagen en scripties in mijn vertrouwde studentenkamer.

Al snel ging ik op zoek naar de koppeling tussen de theorie vanuit mijn studie en de praktijk bij Antonius. Ik merkte dat er veel vergelijkingen waren. Het belang van het gezinssysteem, de motivatie van het kind, de continuïteit van de zorg, dit zijn allemaal theoretisch onderbouwde belangen die worden uitgelicht bij Antonius. Een voorbeeld: Het is uit onderzoek gebleken dat je met een positieve benadering vaak meer bereikt dan wanneer je alleen de zorgen en problemen bespreekt. Bij Antonius werken we met krachtenpresentaties, waarbij jongeren en ouders hun eigen krachten aan elkaar mogen gaan presenteren, waardoor ze de positieve kanten van hun gezin benadrukken.

Jouwzorg

De methodiek van onze locatie, JouwZorg, is gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken en is erg vooruitstrevend. We streven naar een kortere verblijfsduur in de gesloten jeugdzorg. Kinderen, jongeren en ouders (ambulant) ondersteunen in de thuissetting, bij pleegouders, in gezinshuizen of bij gespecialiseerde jeugdzorgorganisaties is de wens. Als landelijke pilot staat er een grote druk op onze locatie, ons functioneren en onze prestaties. Corona heeft daar weer een hele nieuwe dimensie aan gegeven, onder andere omdat jongeren moeilijk bijbaantjes konden vinden en omdat ze minder met familie en vrienden konden afspreken. Toch hebben we voor die jongeren gezocht naar praktisch haalbare en creatieve oplossingen, bijvoorbeeld door zelf werkzaamheden te creëren op onze locatie en door meer te netwerken via LinkedIn.

”Ik moet met veel dingen rekening houden: de wensen en behoeften van de jongeren en hun ouders en de expertise van de hulpverleners.”

Na mijn stage

Na mijn stage ben ik aangenomen als trajectbegeleider bij Antonius. Ik begeleid het traject van de jongeren vanaf het moment dat ze bij ons instromen tot wanneer ze weggaan. Ik moet met veel dingen rekening houden: de wensen en behoeften van de jongeren en hun ouders en de expertise van de hulpverleners. Het gaat hierbij over zorg, onderwijs, het netwerk, hobby’s en bijbaantjes. In de praktijk kan dat soms moeilijk zijn. Wat we in theorie soms voor een gezin willen, kan een uitdaging zijn om in de praktijk uit te voeren. Omdat het niet meer gaat over theoretische en abstracte casussen, maar over jongeren en gezinnen die ik ontmoet, ben ik nog meer gedreven om het best passende traject vorm te geven.

Waar ik nu sta

Inmiddels ben ik bijna een half jaar werkzaam als trajectbegeleider, heb ik een nieuwe collega ingewerkt, ben ik bezig met bijscholing, intervisie en een werkervaringsplek. Ik ben trots om deel uit te mogen maken van de transitie in de jeugdzorg en blij om aan deze uitdaging te zijn begonnen.